Makarska

Makarska, vilken fantastisk plats, som vi tyvärr bara hann uppleva en kväll/natt. Det var ju så att vi missade färjan som skulle gå från Sumartin till Makarska. I väntan på nästa färja fick vi strosa runt i två timmar. Äta lite glass och ta det lugnt.

Sumartin
Smala gränder i Bol – Sumartins hamn

Färjan över tog en dryg timme. Jag var såklart orolig innan för att det skulle gunga mycket, men det blev inte så farligt som tur var. Vi fick njuta av den vackra solnedgången och snart såg vi höga berg resa sig över de små husen i Makarska. När vi åkte i land började det mörkna, och vi åkte mot nästa boende. Branta backar uppåt mot berget, Biokovos, som reser sig ståtligt i bakgrunden. Berget ligger cirka en timme från Bosniens gräns.

Vi kom fram till lägenhetshotellet. En riktigt trevlig, fräsch lägenhet, med en flaska vin och god choklad som välkomstpresent. Vi gjorde oss iordning och drog snabbt ner mot hamnen för att leta upp en restaurang. Nu var vi jättehungriga!

Brac Island i solnedgång
Vacker solnedgång över Brac Island
Makarska
Makarska och Brac Island i solnedgång
På färjan mot Makarska

Makarska – Restaurang Riva

Vi bestämde oss för att prova på restaurang Riva. Ett stenkast från hamnen. Det var ett bra val, för dem har väldigt god mat och kunnig personal. Jag valde lamm med nån sorts puré. Jag valde även en efterrätt, men den var tyvärr slut.

Efter middagen gick vi till en pub som låg bredvid. Satte oss på uteserveringen en stund och beställde en Mojito. Snart började stället stänga ner på grund av de nya restriktionerna till följd av coronapandemin. Så vi gick tillbaka till lägenheten och tog kväller. Nästa dag var det min tur att köra hyrbilen, och vi styrde mot den kända stranden Brela!

Berg Biokovos i Makarska
Det vita huset med hyrlägenheter, och berget Biokovos
Restaurang Riva
Lägenhetshotell och god mat på Riva