Kia e-Niro EV Advance, levererar körglädje både i storstan och på landsvägen. En crossover som kombinerar suv-attribut med aerodynamisk design. Länge har vi pratat om att köpa oss en elbil, och då helst en ren elbil och ingen hybrid. Väntat och väntat på att elbilarna ska utvecklas så man inte behöver stanna och ladda för ofta. I och med att maken bytte jobb visar det sig att man där kan ladda sin elbil. Så vi började googla, läsa recensioner och provkörde olika typer av elbilar. Hybrid var inte att tänka på eftersom vi hade två dieselbilar, och gärna ville bli av med en helt och hållet som går på fossilt bränsle. Det räcker med vår campingbuss/bil Opel Vivaro som vi ju gärna vill ha kvar förstås.
Men vi köper inte bilar i dessa prisklasser och med riktigt bra kampanjer på privatleasing har vi räknat ut att just det faktiskt kan passa oss. Vår månadskostnad blir i stort sett densamma som med en dieselbil, och om tre år har utvecklingen gått ännu mer framåt. Vilket betyder att vi kan byta till en annan elbil som finns på marknaden med en längre räckvidd.
Kia e-Niro EV Advance – en eldriven crossover med suv-attribut
Det är en bra idé att provköra olika bilmärken, och tänka efter vad den ska fylla för behov. Nu har vi två vuxna barn, och det är inte ofta vi åker alla tillsammans. Men vi ville heller inte ha en för trång bil, ifall man är fler som åker. Dessutom ville vi ha en bra markhöjd, så en variant på mini-suv passar oss perfekt. Vi valde till sist mellan Kia e-Niro EV eller Huyndai Kona. Det blev Kia eftersom den har en längre räckvidd på ca 40-45 mil sommartid, starkare batterikapacitet och lite bättre pris.
Nu har det snart gått tre månader och vi är mer än nöjda med vår elbil! En elbil med batteri på 64 kWh vilket kan ge en räckvidd på upp till 455 km på en laddning! Men inte att förakta, vintertid kommer, då det drar mer batteri under vintern här i norden. Så trots att vi kan ladda gratis på jobbet så har vi installerat en laddare hemma. Vi har även gjort en långresa till Ullared och tillbaka i vår Kia, mer om den resan här.
Kia e-Niro EV är verkligen rolig att köra. Väldigt pigg, särskilt med tre olika mode-lägen att välja mellan. Eco (den vi använder mest), comfort och sport. Filövervakningssystem, samt att den håller avstånd till framförvarande bil med adaptiv farthållare – stop and go. Det finns även paddlar på ratten där du ställer in regenerering, alltså hur mycket du vill ge mer energi tillbaka till batteriet när bilen bromsar. Trötthetsvarnare, ja listan kan göras lång.
Stol- och rattvärme, så otroligt skönt. Men en elbil kommer otroligt snabbt upp i värme med batteri som drivmedel. Och har du laddaren i så är det bara att kliva in i en varm bil en vintermorgon. Designen inuti är snygg med svart pianolack och lite kromade och blå detaljer.
Har ni en elbil eller hybrid?