Alltså jag säger bara det. BILJÄVLAR! Kan man inte få ha lite flyt när man letat och letat efter en ny plåtis, och äntligen slår till! Nä såklart inte. Jag gör en lång historia jävligt kort för jag orkar fan inte ens skriva om det, blir bara depp. Köpte vår campervan/plåtis, en Citroen Jumper årsmodell 2009 i februari månad. Fram till idag har den stått på verkstad två gånger, och står där än idag. Första svängen skulle dem felsöka ett ljud vi hörde, men hittar ingenting konstigt. Skönt tänker vi, då var det väl inget allvarligt ändå och nu har garantin gått ut. Vi tänkte att det kunde vara bakdörrarna som är lite skeva som har ljud för sig. Och det är lätt fixat.
Vi påbörjar renoveringen/vanconcersion. River väggar, tak, golv, skiljevägg samt slipar väldigt mycket rost två gånger om. Drar elkablar och hinner isolera halva bilen. Efter det märker vi sedan att värmen inte fungerar som den ska i kupén. In på verkstad igen, och nu har vi fått domen. Hela motorn behöver bytas ut, annars kommer den att skära en vacker dag! Pris för det, megadyrt även för en begagnad.
Då ryker ju säkert halva vår budget vi tänkt lägga på att renovera och inreda den liksom. Jag vill bara gråta nu! Vi som varit så taggade över vårt nya projekt! Och vi kan inget annat göra än att behålla bilen och lösa det. Om vi har liten gnutta tur så kanske Riddermarks, som vi köpte den av, kan vara lite humana och dela summan med oss. Fast varför skulle dem liksom. Så här står det om deras garanti när det gäller bilar som är äldre än tre år. ”För övriga bilar gäller trafiksäkerhetsgaranti under en månad från köptillfället, dock högst 1000 km”.
Det är såklart alltid en risk med bilar, särskilt äldre bilar eftersom garantin är så låg. Det började ju lite trist från början. Det skulle vara en hel vindruta, men den levereras med en lång spricka. Blev lovade att det var farthållare, men det var det inte. Kanske borde vi förstått det när det är en äldre modell. Hur som helst, håll tummar och tår för oss att dem ställer upp för oss ändå.