Binz

Binz, så pittoreskt och mysigt. Vi fortsätter resan på Rügen och vår andra dag tog vi tåget som går mellan de kända badorterna, från Sellin till Binz. Men inte vilket tåg som helst.

binz

Rasende Roland – ånglok från 1895

Vi tog oss till Binz med Rasende Roland, ett ånglok som invigdes 1895. Resan tog cirka 40 minuter med en hastighet på 30 km/h på denna smalspåriga järnväg. Vi satt i en av de öppna vagnarna vilket var en härlig känsla att susa förbi på den fina ön. Känna vinden i håret, loket som tutar och tuffar när man åkte igenom den gamla bokskogen och hade stora trädkronor över sig. Lite rök i ögonen fick man liksom ta. Kostnaden för tur och retur mellan Sellin Ost och Binz LB för tre personer kostade 26 Euro.

rasende roland
Rasende Roland i tät bokskog

Vi utforskade badorten Binz. Den 560 meter långa piren som byggdes 1902, är idag ”endast” 370 meter efter en kollaps. Väldigt lång ändå alltså, och 3 meter bred. Det var väldigt trevligt att strosa runt där. Längst ut kan du sitta på en bänk och njuta av utsikten. Vi blev hungriga och slank in på en restaurang som heter Rialto restaurang och café. Där åt vi alla väldigt god mat. Dottern pizza, maken grillat kött med tillbehör och jag åt en spaghetti frutti di mare. Med varsin dryck kostade det 66 Euro.

Schmachter See med vandringsled

På vägen tillbaka gick vi igenom staden och alla de magnifika vita husen. Vilket detaljarbete! Vi närmare oss en sjö vid namn Schmachter See och det börjar bli kväll. Så att gå runt sjön på vandringsleden skulle vi inte hinna med. Men där var det en liten vinfestival på gång med liveband och olika stånd med massor med vinsorter att prova på. Vi stod en stund på bryggan i solnedgången och tittade på svanarna. Till slut tog vi oss tillbaka till tågstationen längs med sjöpromenaden och fick se en massa fina skulpturer och växter. Nästan framme vid ett högt vitt hus flyger väldigt många svalor, det var många svalor på Rügen i övrigt tycker jag. Stannade där en stund för att få till en bra bild, men de är alldeles för snabba.

Nu är vi nästan klara med Rügen. Efter den sista natten på ställplats Reisemobilhaften ville vi kika på trädtoppspromenaden – Treetop Walk – i naturerbe zentrum. Men det tar vi i ett annat inlägg, ni hänger väl med!?

Klicka för större och bildspel!

hortensia schmachter see
Fina växter och vita hus