Medelhavets pärla – Malta

Medelhavets pärla! I november var jag och maken alltså iväg till Malta. Tror nog att ni kanske är lite nyfikna på hur vi hade det där? Flygresan gick jättebra med Ryanair och tog endast lite över 3,5 timme. Lagom tid att resa från råa kalla Sverige till Medelhavet som bjöd på runt 20 plusgrader.

November månad har en hel del regndagar, närmare bestämt 11 st, och vi fick både regn, sol och vind. Men det var inga kalla vindar och regnskurarna var över ganska fort. Vi åkte över en långweekend lördag till tisdag, och fick alltså två heldagar på den lilla ön. Vi bodde i Sliema på hotellet 115 The Strand. Ett fint hotell med takterass för sol och bad, där också restaurangen låg. Dock var ju den lilla poolen troligen mest avsedd för småbarn, eller ett fotbad kanske.

Mat på 115 The Strand – Jag på Capten Morgan-båten Comino/Gozo-resan
(Mer om den resan i ett annat inlägg)

Medelhavets pärla i mitt hjärta

Malta som kallas Medelhavets pärla ligger mitt i Medelhavet, söder om Sicilien. Det är sex öar som formar den maltesiska arkipelagen, och endast Malta, Gozo och Comino bebodda. Just dessa tre besökte vi på vår korta resa. Själva huvudön Malta är endast 27 km lång och det finns varken flod eller berg här. Men det som fångade mina ögon,…minst sagt ordagrant, var vågorna!

På bilderna nedan gick vi längs med strandpromenaden i Sliema. Väldigt mysigt och en härlig dag att strosa på. Vi gick väldigt långt ända bort till St Julians Bay, där vi tog buss in till huvudstaden Valletta. Sedan gick vi en bra bit tillbaka igen och tog en färja sista biten över till Sliema. Det blev nog närmare 20 000 steg den dagen, och fötterna värkte.

Det kommer självklart ännu fler foton om vår Malta-resa!

Salta vågor på Malta – Tigné Point

Tigné Point som bär med sig mycket historia

medelhavets pärla

Tigné Point

Via länken finns en jättebra sida att gå igenom om du också vill turista på Malta.