Falsterbo Beach

Falsterbo Beach, en av Sveriges vackraste stränder! Vi bodde på Falsterbo Camping i två nätter och firade midsommar här. Otroligt mysigt och vi har många minnen härifrån eftersom vi rest hit med barnen när de var små.

Dyner

Falsterbo Beach – den svenska rivieran

Älskar denna kilometerlånga strand! Den vita mjuka sanden och härligt blått hav! Underbart väder hade vi också när vi var där i slutet på juni. Vi cyklade runt i området Falsterbo och Skanör. I Skanör åt vi lite lunch och hängde där en stund innan vi for vidare.

Vi cyklade utmed naturreservatet Falstebonäset på Falsterbohalvön. Vi stannade vid Ugglenabben, och vi vandrade inte ända ut till Måkläppen eftersom man inte fick det så här års. Där möts två hav, Östersjön och Öresund. Det är endast mellan 1 november – 31 januari som det tillåts för att skydda fåglar som häckar och rastar där. Även sälar kan behöva ostörda viloplatser. Men under den tid man får beträda halvön så kan man få chans att se djurriket, men även hitta bärnsten.

Efter två dagar och två nätter packade vi ihop vår campervan med cyklar och allt, och åkte mot Kåseberga och Ales Stenar. Mer om den turen i nästa inlägg! Och glöm inte, på vår Youtube-kanal kan ni även se en video från vår resa!

Härliga stranddagar i Falsterbo
Falsterbo - Ugglenabben

Kullabergs naturreservat och Mölle

Kullabergs naturreservat och Mölle hamn, där bodde vi en natt under vår resa i Skåne län. Får inte nog av denna vackra natur. Kullabergs naturreservat har en dramatisk natur i nordvästra Skåne. Men av någon anledning så använde jag aldrig min systemkamera där den här dagen. Men fotade istället med mobilen och Gopro.

Vi gjorde ett litet försök att nå ner till den steniga och oerhört vackra stranden. Men vi fegade ur. Kanske vi vågar oss ner en annan gång. I Mölle hamn tog vi in på en ställplats inte långt därifrån. Perfekt att ta cyklarna ner till hamnen och avnjuta fantastiskt god mat både till lunch och middag!

Och självklart, ni som vill se mer kan såklart klicka er vidare till Youtube-kanalen så blir vi jätteglada!

kullabergs naturreservat
Mölle Hamn och Kullabergs naturreservat
Kullabergs naturreservat

Charliefarm – helt ny ställplats

Charliefarm, vi hittade dit med appen Park4Night. Vi fortsatte vår semester in i Skåne län med sikte mot Kullaberg nationalpark och Mölle hamn. Men innan vi kom fram dit övernattade vi på en ställplats som var helt ny. Charliefarm, en mysig ställplats på en privat liten gård på Kullahalvön, med plats för cirka 6 platser. De har dricksvatten, el, wifi. Husdjur är tillåtna. Det finns också katter och hönor på gården. En väldigt fridfull plats med tillmötesgående trevliga ägare. Vi hade en väldigt lugnt och skön natt här. Toppentips till er alla!

Jag har tyvärr inte så många egna foton att visa härifrån men i vår Youtube-video kan ni se lite mer, och via länken ovan på Park4Night. Där finns även mer information om ställplatsen och vad man kan hitta på i närheten.

Charliefarm
Charliefarm – mysig ställplats på Kullahalvön i Skåne

Fin sjö i Sverige och Ullared

Vår semester startade som ni vet i Göteborg, Metallica-konsert på Ullevi i två dagar. Därefter styrde vi mot Ullared förstås!

fin sjö
En fin sjö – Hällesjön Hornsjöarna

På vägen mot Ullared passerade vi en oerhört fin sjö, och stannade till för att ta en fika där. Där fanns en skylt för Hornsjöarnas FVO och man kunde köpa dagskort för fiske bl.a. Just denna lilla sjö heter på kartan Hällesjön och ligger vid Helsjövägen inte långt ifrån Horred, väg 41. Vi passade på att rasta lite där och njuta av miljön. Tror jag såg en fladdermus, massor med pyttesmå grodor. Fågelkvitter och två fåglar som simmade fridfullt på sjön. Plötsligt hörde vi ett skri från ena fågeln och den försvann ner under vattnet med ett stort plask. Den kom inte upp igen, och vi tror kanske den blev uppäten av en fisk, en gädda då förmodligen.

Vi tror nog att vi hade kunnat stanna där en natt, det fanns en liten parkeringsficka på andra sidan vägen nämligen. Men vi drog vidare mot Ullared och tog in på campingen där en natt. Nästa gång vi åker mot Ullared kommer vi absolut åka förbi där igen, köpa fiskekort och prova lyckan. Kanske vi kan fånga den där gäddan som ju måste ha varit gigantisk om den äter upp en hel fågel.

Vill ni se sjön på film och se det vi shoppade på Gekås så kan ni se lite utav det i vår Youtube-video här! Vi hittade lite till vår campervan att ha i inredningen bland annat, smarta grejer, och annat smått och gott.

Ullared

Nickelfria smycken hos Susannafalken

Susanna Falken är en passionerad entreprenör, och mamma till tre. Hon växte upp i en värld av smycken och hennes erfarenhet och utbildning kommer från hennes pappa, Bengt Warbons företag och varumärken. Därför var det naturligt för henne att lansera Susanna Falken Jewellery när hon upptäckte att hennes dotter fick utslag av sina örhängen.

Nickelfria smycken av titan

Då jag har en kraftig nickelallergi och får otäcka utslag så passar titansmycken mig väldigt bra! Hos Susannafalken hittade jag väldigt fina nickelfria smycken. Slitstarka smycken. Jag fastnade mest för dessa örhängen ni ser på bild nedan. ”Shining Star” med svarta kristaller. Just dessa har kirurgiskt stål (316L) på framsidan av örhänget, och örhängesstiftet har titan. Kirurgiskt stål innehåller ju nickel. Alla smycken hos Susannafalken är testade och håller sig inom den tillåtna EU-gränsen. Gränsen är att mängden nickel får inte släppas ut mer än 0,5 µg nickel per cm2 per vecka. Men är du extremt känslig rekommenderas de som är tillverkade av titan vilka är helt nickelfria smycken. Om du mot all förmodan skulle få problem har du alltid 60 dagars rätt att returnera varan.

Jag hoppas och tror att dessa inte ger mig utslag. Jag måste ju bara prova för hur snygga är de inte? Dessa fina örhängen är framtagna ihop med Katrin Zytomierska. Och 10% av vinsten av intäkterna går till välgörenhetsorganisationen Friends. Bara det är ju toppen! Det var svårt att välja så jag får nog ta att göra fler hål i öronen. Använder ni nickelfria smycken?

NIckelfria smycken hos Susannafalken
Katrin Z Shining Star med svarta kristaller

En av Susannas mest betydelsefulla insikter har varit upptäckten av bristen på klar och lättillgänglig information om metaller och legeringar som används i smyckestillverkning. Hon strävar efter att förbättra konsumentupplysningen och drömmer om en värld där alla smycken tydligt visar vilka metaller de innehåller. Hon jobbar för att etablera en ”hypoallergen” standard för smycken, så att konsumenterna lätt kan identifiera smycken som är säkra för huden.

Jobb imorgon

Semestern lider mot sitt slut för denna gång. Idag har det regnat men solen kikar fram ibland och då passade jag på att rensa lite i rabatten. Eventuellt blir det ett dopp i spabadet efter middagen. Det blir pastasallad med örter, spetskål och någon sorts korv vi köpte på marknaden på Öland. Tror den är stark…

Vi har köpt ett nytt parasoll, extra stort så det täcker hela spabadet. Det är bra eftersom alla som badar kan få skydd från regnet. Syns dock inte på denna bild.

Efter badet får vi nog ta och krypa ner i soffan tror jag. Hur ska vi komma upp imorgon?

Sluta snusa med hjälp av tobaksfritt snus

Är du en person som snusar? Alla vet vi att snus inte är hälsosamt. Det bästa är ju helt klart att sluta snusa helt. Åtminstone tobakssnus. Vill du sluta snusa men behöver lite hjälp på vägen? Då kan du börja minska mängden av snuset varje dag. Så gjorde jag när jag slutade röka för en massa år sedan. Först trappade jag ner antalet cigaretter per dag. Till sist slutade jag helt och hållet och kastade det jag hade kvar. Det gäller att bestämma sig.

Men man kan behöva mer hjälp med att sluta snusa. Testa då med nikotinfritt snus. Eftersom tobak verkar vara delar av det farligaste ämnet i snuset så kan man övergå till tobaksfritt snus. Det finns snus online som inte innehåller någon tobak. Och en hel del att välja på i olika typer av förpackningar och smaker från exempelvis Helwit, Loop & XQS. Dessa verkade vara dom mest populära märkena av tobaksfritt snus när jag sökte igenom ett gäng hemsidor. Är det här ett bra alternativ till snus med tobak? Har ni försökt sluta någon gång eller bli av med ett beroende? Det är som sagt ett ganska intressant ämne då det berör så många snusare i Sverige.

Men det bästa av allt vänner. Börja inte snusa. Inte röka heller för den delen. Jag ångrar bittert att jag började röka. Först och främst för att det är skadligt, men dessutom förstörde jag mina tänder. Jag hade tandställning på den tiden. Ni förstår nog hur det såg ut när jag blev av med tandställningen.

Ta hand om er!

Metallica 2023 i Ullevi

Metallica 2023. Vi började resan med att åka till Göteborg. Vi hade ju biljetter till Metallicas 2-dagarskonsert i Ullevi. De skulle spela på fredagen och söndagen. Självklart hade vi bokat camping över den här helgen. Dessvärre råkade det bli på Lisebergs Camping Askim Strand. Det låter nära med tanke på Liseberg, men det tog cirka 15 minuter med bil att ta sig till city. Så det blev tyvärr ett par taxiresor, men svåger ställde upp och hämtade oss ett par vändor. Campingen Askim Strand var i övrigt väldigt fin och fräsch, samt ligger väldigt nära stranden. Där tog vi årets första dopp. Dottern bodde även på campingen med sin pojkvän och hans familj. Det var kul att träffa alla där också.

Dag 1, på fredagen, var Volbeat ett av förbanden. Vi blev lite sena och missade första låten, men det gjorde inte så mycket. Jag har sett dem live förut och fått stå längst fram och lever på det än..haha! Dag 2, skulle Five Finger Death Punch spela som förband, men hade fått ställa in sorgligt nog. Hade varit kul att få se dem.

På vilodagen, lördagen, hängde vi med dotter, badade och åkte in till Göteborg City för att äta god mat med svåger och svägerska och våra vänner som vi hade sittplatserna jämte. Det blev även några goda drinkar och en sväng på stan och kolla runt i butiker.

På söndagen innan konserten var vi på Avenyn. Där på Hardrock Café låg Metallicas Pop up-store. Jag och svägerskan köade i cirka en halvtimme. Där köpte jag en hoodie till Danne och jag själv köpte en nyckelring. Ja, det var det jag ville ha eftersom den knallgula t-shirten inte fanns. Så jag var köpa den på nätet istället. Säkert lite billigare där också.

Metallica – Gubbarna rockar fett

Alltså, jag har aldrig sett Metallica live förut och jag måste ändå säga att gubbarna rockar fett! All nostalgi dessutom, och minnen vi fick uppleva. Det var bäst drag på söndagen, både på Metallica och själva stämningen i publiken. Låten ”Enter Sandman”, oh my god vilka rysningar. Och nya Lux Æterna från 72 Seasons var jag så taggad på och de levererade den också!

Fick till en riktigt bra bild tycker jag nog som ni ser nedan. Vi hade ju platser en bit bort och scenen var i mitten. Men det blev mest att vi kikade på skärmarna. Men dag 2, på söndagen, trotsade vi våra sittplatser och stod upp hela kvällen. Hittade ett bra ställe där vi såg lite bättre.

Den här helgen var verkligen otroligt kul och något jag kommer minnas länge! Vi spelade Metallica i vår campervan flera dagar efteråt när vi fortsatte vår resa nedåt landet och styrde mot Ullared. Vill ni se lite från konserten så kan ni kika här.

metallica 2023
Metallica 2023 Ullevi Göteborg
Lisebergs camping Askim Strand

Njuter

Hej på er! Vilken semester! Idag är det sista semesterdagen och på måndag börjar vi jobba igen. Vi har haft det underbart neråt Sverige! Vi har åkt runt i Skåne län, Österlen och Öland bland annat. Ni kommer såklart få ta del av hur vi har haft det och jag har en massa fina foton att visa. Vår campervan har även rullat smidigt utan problem. Så himla skönt! Vi njuter nu de sista dagarna ledigt.

Vi kom hem från semesterresan för två veckor sedan. Vädret har inte varit tipptopp. Regn-sol-regn-sol och en hel del vind på det. Men det är ju skönt ändå med semester förstås. Istället har vi hunnit med att stapla 10 kubik ved, rensat stora förrådet och åkt till återvinningscentralen med en massa bråte och gammalt skräp. Vad nöjd man blir när man är klar med allt.

Ville kika in och önska er en fortsatt fin sommar och ledighet! Jag ska gå igenom alla foton och knåpa ihop ett inlägg inom snar framtid. Ha det gott så länge!

dahlia
Njuter av ledighet – Dahlian blomstrar
Njuter
Undulat på pinne

Semesterkänsla

Semesterkänsla och snart åker vi! Har jag ens nämnt att jag börjat min semester!? Tiden flyger iväg. Jobbat sedan senast förstås. Hjälpt sonen flytta från en lägenhet till en annan. Vi har varit iväg på en väns bröllop i Stockholm. Ja, ni vet ibland är det fullspäckat schema. Men från i måndags har jag alltså gått på semester i fem hela långa veckor! Måndagen började med att jag fick umgås med Daisy, dotterns mops. Hon är så otroligt rar och söt. Hundvakt själv för första gången vilket gick jättebra. Många promenader blev det.

semesterkänsla
Försommarkänsla

Det ska bli så otroligt skönt eftersom förra sommaren inte alls blev som vi tänkte oss. Maken går på semester från idag. Vi kommer kicka igång semestern med konsert i Göteborg, 2-dagars! Vi kommer att ha både kattvakt och blomvakt. Tror även att barnen kommer förbi ibland och ser över huset. Det känns skönt. Vi hade planer på att ta med Tusse, men vi har inte vant han tillräckligt vid vår campervan än. Ej heller vid sele + koppel. Bara en gång än så länge, så innan han får följa med så får det bli kortare turer framöver.

Tusse i solnedgång - Gyllene timmen
Tusse busar runt på altantaket i gyllene timmen

Semesterkänsla och småfix i vår campervan

Vår campervan behöver en sista genomgång trots allt. Det är massvis med inredningsdetaljer som ska upp. Det är ju hela grejen och det roligaste att ordna med. Dessutom viktigt på en sådan liten yta att det blir funktionellt och har smarta lösningar. Annars är det lätt att det ligger grejer överallt som inte har en plats.

Minns inte om jag nämnde att vi bytte generatorn då den började ge ljud ifrån sig. Behöver även bytas eftersom miltalen är i den nivån. Men om ni såg senaste Youtube-videon, så är det även dags för ljuddämparen. Vi har beställt den och hoppas att den dyker upp idag. Då blir det en sväng till verkstaden för byte blixtsnabbt. Sen behöver vi nämligen packa och fixa det sista innan vi drar imorgon bitti!