Skapa ny vana – Dag 19 (69)

Är det någon som undrar hur det går för mig och mina ändrade vanor. Jag skriver vanor eftersom det är ju inte bara en vana jag ändrar. Det går verkligen bra, och tiden går fort! Jag har minskat sötsug och saknar inte socker i mitt thé, inte lika sugen på kaffe heller men tar en kopp vissa dagar utan socker såklart. Jag tycker också att jag har mer ork. Ibland under träning kan jag tänka, -vad bra det går och jag är inte trött än, inte så där tungt jobbigt trött. Utan mer en känsla av att det är skönt när det bränner i musklerna vid de olika hemmaövningarna.

Skapa ny vana med enkelt fitness-program

Jag tycker det program jag följer är otroligt enkelt, och jag får guidning dag för dag. Som en egen PT i en handbok. Jag kan dessutom skräddarsy det efter mitt eget mål, vare sig jag vill gå ner i vikt eller upp i vikt, eller helt enkelt bara ändra mina vanor och må bättre inifrån. Detta är ingen quick fix utan ett livsstilsförändringsprogram. En omstart mot nya hälsosamma vanor, du får mer energi och sötsuget kommer sakta avta. Att rensa kroppen på onyttigheter är steg 1 med kickstarten på 9 dagar. Få magen i balans är viktigt, en glad basisk mage är en glad kropp.
Vill du veta mer, sänd iväg ett mail till lisa.m@hotmail.com eller kika in i webshopen.

Ni vet väl att ni inte ska bryta en vana, utan ni ska helt enkelt tänka som så att ni ändrar en vana, eller skapa ny vana. Har du en dålig vana, bryt inte, det är inte hållbart. Gör om vanan helt enkelt, till en ny vana. Det är också så komplext med hjärnan att det tar den 66 dagar för att vänja sig vid en ny vana. Just därför är denna resa jag påbörjat på 69 dagar. Ett säkert kort och enkelt att följa steg för steg.

För att skapa en ny vana på ett effektivt sätt ska du dela upp det så det blir mer uppnåeligt. Små steg är det som gäller. Du kanske vill bli mer vältränad. Sätt då upp ett litet mål först att du ska klara av 5 armhävningar utan att svimma varje dag, eller 10 knäböj. Och så lägger du till mer övningar dag för dag, och gärna vid en tidpunkt på dagen då du gör något rutinmässigt. Eller vill du ändra dina matvanor, rensa ut falluckorna och gör det enklare för dig själv, gör vanan så liten som möjligt. Låt heller inte ditt undermedvetna styra bort dig. Den bästa träningen är den som blir gjord! Som här med katten Tusse som tyckte han skulle riva i träningsmattan (som för övrigt är ett liggunderlag när man campar), då fick han bli min vikt vid knäböj. River katta i mattan får han åka hiss!

Squats with cat

 

5 thoughts on “Skapa ny vana – Dag 19 (69)

  1. Hur ofta tränar du och hur länge per gång? Kör du bara styrka eller kör du kondition också? Jag försöker träna 2-3 ggr/v på gymmet. Kör både styrka och kondition på gymmet.

    1. Jag tränar både hemma och på gym, både styrka och kondition. Mest styrka. Idag och imorgon har jag vilodag, det är också viktigt. De dagar jag tränar hemma blir det t.ex squats, push-ups (inser mina begränsningar där), high knees, crunches och allt vad det heter. Handboken är lätt att följa och är effektivt. Känner mig stark :) När jag är på gymmet kan det blir ca 30-45 min träning.

  2. Hej igen!
    Tack för dina svar! Härligt att komma igång med träning och att du känner dig stark!! Har fler frågor… Står det i handboken hur du ska träna dag för dag? När du tränar kondition, vad tränar du då? Jag kör både motionscykel, löpband och cross training.
    kraaam

    1. Ja det står precis hur jag ska träna. Vid kondition gillar jag rodden bäst! Skickar PM via FB till dig.

Comments are closed.